Olen juuri palannut lomamatkaltani Turkin Alanyasta, istun valkoisen BMW:n nahkapenkillä matkalla takaisin kotiin Helsingin lentokentältä. Radiokanavaksi matkalle valikoitui Radio Suomirock, sopiva kompromissi joka miellyttää kaikkia. Ulkona on pimeä, sateinen marraskuun ilta ja kanava soittaa Uniklubia;
~Vaikka meille annettaisiin koko avaruus, vain hetki kun sen saisin katoamaan~
Mieleeni muistui 2000-luvun puoliväli ja suosioon räjähtänyt Mikseri.net. Tulihan sieltä aikanaan muitakin tunnettuja bändejä Uniklubin lisäksi, mm. Happoradio, Steen1, Pyhimys ja Stella. Mitähän sivustolle kuuluu nykyään?
Historian havinaa
Palvelun perustivat 21-vuotiaat Arto Aaltonen sekä Miikka Koivuniemi vuonna 2001. Mikseri.net ”kytkettiin nettiin” tarkalleen 27. Toukokuuta 2001.
Arto teki itsekin musiikkia tietotekniikan opintojen ohessa, ja kaipasi suomenkielistä vastinetta kansainväliselle mp3.com -sivustolle.
Vuonna 2005 toimintaa varten perustettiin osakeyhtiö Mikseri Finland Oy, samana vuonna taustayhtiöksi perustettiin Reflekto Oy.
Reflekto Oy:n omistuksessa olivat sekä Mikseri Finland Oy, että nuorisopalvelu Kuvake.net. Tarkkaa tietoa yritysten talousluvuista tai kokoluokasta ei ikävä kyllä ole löytynyt.
Vuonna 2009 Rohea Oy osti 51% Reflekto Oy:n osakekannasta. Kauppahinnasta ei ole edes arvioita, eikä Reflekton perustajat ole nousseet maamme kovatuloisimpien kärkeen. Voisi siis päätellä että aivan miljoonien eurojen kaupoista ei ollut kyse.
On hieman epäselvää mikä Aaltosen saatika Koivuniemen rooli on palveluiden toiminnassa enää omistajanvaihdoksen jälkeen ollut, mutta Aaltonen on merkannut LinkedIn -profiiliinsa Reflekto Oy:n kohdalle työsuhteensa päättyneen vuonna 2009.
Mikseri.net Pop Median omistukseen
Syyskuussa 2012 ilmoitettiin, että mm. Rumbaa ylläpitävä Pop Media Oy on ostanut enemmistöosuuden Mikseri Finland Oy:n osakekannasta. Palvelun omistajina jatkoivat seuraavat vuodet Rohea Oy vähemmistöosakkaana sekä Pop Media Oy enemmistöosakkaana. On edelleen epäselvää, mikä Reflekto Oy:n tai sen alkuperäisten omistajien rooli on kaupanteossa ollut tai missä kohtaa heidän omistuksensa palveluista ”hupeni”.
Käyttäjämäärien lasku
Käyttäjämäärät laskivat koko 2010-luvun tasaisesti. Mikserin keskustelupalstan viestejä lukiessa käy ilmi, että käyttäjät eivät olleet kovin tyytyväisiä palvelun tasoon tai kehitykseen (/kehittämättömyyteen). Musiikin lataaminen verkosta hupeni täysin ja ihmiset siirtyivät suoratoistopalveluihin, Mikserin aika oli ohi.
Uusi aikakausi 2020-luvulla
Kesäkuussa 2022 julkaistiin uusi omistajanvaihdos, Mikserin foorumeille julkaistiin kirjoitus otsikolla ”Palvelinsiirto 2022 – Mikseri vaihtaa omistajaa”.
Julkaisun kirjoittaja on Niko Salminen, Mikserin pitkäaikainen työntekijä ja kehittäjä.
Mikseri.net vaihtaa omistajaa. Palvelun pyörittämisestä viime vuosina vastannut Popmedia Oy on myynyt palvelun Hyperfocus Oy:lle. Kyseisen firman perustaja ja ainoa omistaja on Niko Salminen – eli allekirjoittanut.
Ilmeisesti siis Rohean omistus Mikseristä on kuihtunut vuosien varrella ja nyt kaikkien näiden vuosien jälkeen oli aika siirtää omistus takaisin yhteisölle, siis aidosti palvelusta kiinnostuneille (tai kiinnostuneelle?).
Tasan kaksi vuotta uudella omistajalla
Mikserin ”devausblogia” kun lukee niin postauksista päätellen palvelua kehitetään varsin aktiivisesti – viimeisimpänä on taisteltu mm. Ulkomaalaisia botteja vastaan ja siirretty palvelua julkiseen pilveen.
Uuden ylläpitäjän, Hyperfocus Oy:n ensimmäinen kokonainen tilikausi on saatu päätökseensä ja lukujen perusteella yrityksellä on mennyt varsin hyvin:
2022 | 2023 | |
Liikevaihto | – | 83000€ |
Tilikauden tulos | -2000€ | 24000€ |
Liikevoitto% | – | 34,9% |
En osaa sanoa, harjoittaako Salminen yrityksellään muutakin liiketoimintaa Mikserin lisäksi.
Yhteenveto
On sanomattakin selvää, että suomalaisten internetpalveluiden kultakausi on ohi. Ihmiset käyttävät jatkuvasti vähemmän aikaa perinteisillä verkkosivustoilla ja enemmän aikaa sosiaalisessa mediassa, eikä tähän ole tulossa muutoksia lähitulevaisuudessa.
Olisi miellyttävää nähdä lisää Mikserin kaltaisia tarinoita, joissa palvelun omistajuus palaa isolta yritykseltä takaisin yhteisölle. Liian moni internetpalvelu vain kuolee pois.
Lähteinä käytetty mm. Wikipediaa, Mikseri.net, LinkedIn, Finder.fi